Revista Digital de la VALL D'ALBAIDA
cronicaredaccio@gmail.com

dimecres, 22 de juny del 2011

LLETRES Đ(INTER)CANVI

           Serà blava i tranquil·la la mar.
           Serà verda i espessa la vall.
           Serà gran i dolça la muntanya.
           Serà un dia que durarà anys...
           Gent de mar, de rius i de muntanyes,
           tindran mar, i rius i prats i boscos:
           
ho tindran tot,
i es parlarà de vida;
           
les ciutats seran rius plens
de gent.
           
Floriran flors i cants i alegries.
           
Floriran crits i cors i paraules,
           
en el dia que durarà anys...
           
braços lliures i boques i mans”.
           
                     Ovidi Montllor






         imaginar...

               david mira gramage

             Imaginem-nos que la nostra Vall Blanca, com diu la lletra de la cançó Serà un dia que durarà anys de lOvidi, larribàrem a veure verda i espessa i en tardor/hivern ocre-groga-rogenca, per la mudació i caiguda de les fulles i que eixe verd espés fóra de la recuperació agrícola, i forestal a les nostres serres... de la recuperació, en definitiva, del nostre ecosistema, del qual formem part, amb la pròpia cultura arrelada a ell. I necessitem recuperar lagricultura i el paisatge: perquè no són només una font primigènia de riquesa econòmica, sinó perquè són, sobretot, font immensa de riquesa ecològica; és a dir, que la gent del camp ha de guanyar els diners que li corresponen en la difícil tasca de fer produir i rendir, i mantindre, els seus conreus, i que fins i tot hauria de rebre ajudes econòmiques pel seu treball mediambiental importantíssim, atés que molts fruiters (per exemple) absorbeixen milers de tones de diòxid de carboni (CO2) que tirem a l’atmosfera: s’ha investigat i admés que camps de bresquillers o tarongers eliminen quantitats ingents d’eixe gas. I el bosc i el sotabosc de les serres, a més dabsorbir també CO2 i renovar laire, són del tot imprescindibles per a regular, filtrar i contenir les pluges, reomplint aqüífers i reduint riuades.
     Si hem imaginat això i som simplement capaços de fer una estimació dels efectes positius que el tan marginat món rural pot generar, captarem, per exemple: que si els conreus (i les antigues cases de camp) no sabandonen i aporten rendibilitat als llauradors, aquesta repercutirà no sols en el medi ambient com ja s’ha dit sinó que afavorirà el turisme rural i lexcursionisme cultural i de natura que, de retruc, arribarà al turisme urbà (on els municipis hagen restaurat o conservat el seu patrimoni històric, artístic o immaterial festes, tradicions, gastronomia, etcètera). La recuperació del sector agrari es completaria necessàriament amb indústries agroalimentàries, amb granges que produïsquen formatges, embotits, mel, verdures, fruites de la terra... i la repoblació del camp no només amb forasters que vinguen a les urbanitzacions... Per a això, també cal comptar amb bones comunicacions i infraestructures... però no passar-sen. No cal fer ja més vetes dasfalt que creuen i trossegen tota la Vall dAlbaida. Ni tampoc un polígon industrial a cada població. Ni tampoc omplir les serres que encara resisteixen de grans línies dalta tensió amb amples franges deforestades i camins destrossats per la maquinària pesant... Ni omplir els nostres millors paratges amb boscos daerogeneradors i més grans vies daccés i més destrossa amb maquinària pesant...
     Ah, i si magraden tant les pomes de la Valleta dAgres i les de Beneixama i les dací mateix, de les hortes i secans que encara ens queden..., per què em trobe que les que estic menjant-me vénen de les antípodes: de Nova Zelanda o Austràlia, o de la Xina o de Sudamèrica?, i això amb el consum de combustible i transport aeri o en grans vaixells-contenidors plens de cambres que acaben de fer el producte molt aparent, però amb poc gust i amb la consegüent pèrdua de les nostres varietats. I com les pomes, moltes altres. És comprensible que ens duguen els plàtans de Canàries, o les pinyes, els kiwis, les papaies, el cacau, els mangos, el café... i molts altres productes propis daltres països llunyans però que els paguen un preu just i no hagen també dabandonar la terra, aquella gent del camp, i emigrar lluny de sa casa! Ja no és tan comprensible que estiga menjant-me unes pipes de gira-sol o altres fruits secs que tenim ací i que eixes pipes, o fruites o verdures, siguen de la Xina, de qualsevol punt de l’Àsia... o del Mediterrani oriental, com és el cas (com un cabàs) dIsrael: lestat hebreu exporta a tota la Unió Europea productes agrícoles conreats majoritàriament a les zones palestines ocupades... i la UE té una directriu que mana que no simporten productes made in Israel si aquests són trets (com laigua, que allí lextrau qui té poder econòmic: els israelians) de les zones de Palestina ocupades a la força; i simporten perquè la UE no pot (o no sap, vés a saber) constatar amb inspeccions com mana la directriu que eixos productes siguen de terra no palestina; també és veritat que lEstat d’Israel ha creat autèntics vergers al seu desert del Nègev i altres zones desèrtiques (gràcies a laigua del riu Jordà, que monopolitza magistralment) i exporta infinitat de verdures i fruites a la immensa Rússia i bona part de lEuropa de l’Est i lÀsia ex-soviètica... Ni és gens comprensible que estiguen passant-nos pel damunt taronges i cítrics del Marroc camí dels països nord-europeus, i que ací estiguem arrancant els tarongerars...
     Clar que, més que imaginar, ací he anat constatant... Però ens cal tornar a imaginar allò que volem, i que pot ser! Ja deia William Blake que El que avui és demostrat, en un altre temps només era imaginat. I un altre William, aquest el gran Shakespeare, va dir que Generalment, la natura mai no arriba a igualar les fantàstiques creacions de la imaginació. Bé, jo crec que sí que arriba a fer grans i fantàstiques creacions; però, ai, la natura no empra per a això la imaginació que tenim els humans... que, és clar, tant la usem per a construir com per a destruir. I només amb els exemples de dalt ja que pensem global però actuem local podríem imaginar...
     I anem imaginant que podem fer compatible la vida urbana (i la interurbana: les comunicacions i els viatges) amb la vida rural (i veritablement clau en lequilibri ecològic). I bé: ara que tenim tantes carreteres i autovies comptant les que encara estan incompletes i circumval·lacions i scalextrics diversos, podríem anar pensant ja duna refotuda volta en les alternatives en comunicacions i transports: un transport públic urbà (i interurbà per carretera) ens és totalment necessari per a bencomunicar la nostra Vall: pobles, viles i ciutats més unides per autobús, i menys caríssims viatges en cotxe... I ara que ja sabem que el petroli va acabant-se (mentre va encarint-se), més motiu per a potenciar els transports col·lectius, urbans i interurbans. I més motiu encara per a pensar en rematar duna punyetera volta la vella reivindicació sobre la línia fèrria Xàtiva-Alcoi (i possibles intercomunicacions amb ella); però no només que sapanye un poc la línia, sinó que se la dote de noves infraestructures i de més combois de viatgers i amb uns horaris que la facen realment competitiva (si és que ho volen així: perquè la competitivitat i la rendibilitat sembla que van unides i és el que els importa a qui lexploten dit en tots els sentits); però, ítem més: lalta velocitat famosa, ja la usarem en combinació i quan convinga: ací, a la nostra línia poden alternar perfectament els horaris i trens més ràpids i els combois turístics i excursionistes (cosa poc aprofitada, però amb tan grans possibilitats, com hem dit, proposat i repetit tantes voltes); i una altra qüestió molt important: connectar la línia amb el port de València (de fet, la connexió ferroviària ja existeix) i començar a entrar en els consorcis que impulsen la ruta fèrria de mercaderies dalta velocitat pel Corredor Mediterrani i que enllaçarà (en alguns llocs ja està) ports i aeroports i altres línies que confluesquen amb la gran ruta ferroviària transeuropea: no podem perdre el tren, i així (i amb una nova estació de mercaderies a Ontinyent combinada amb el Dipòsit Duaner de la Vall dAlbaida) es podrien exportar els nostres productes més ràpidament i més econòmicament a través de combois que transvasaren des de la nostra línia al port valencià i la connexió (tant marítima com a lalta velocitat ja esmentada).
     Però, vejam, ens diran, que com està això de companejar les millores comunicacionals i alhora recuperar (o no perdre del tot) els nostres camps i la seua producció (que, per cert, també shauria de beneficiar del tren eixa és una altra qüestió). Sintetitzem-ho en un exemple eixamplable: no a la carretera ràpida (o autovia) per la Valleta dAgres! I sí a mantindre i potenciar la seua agricultura i lecosistema (i turisme que vol sostenibilitat i bon entorn), i això a la vora del Parc Natural de la Mariola, i tots els seus voltants, que són grans exemples encara de bons paisatges i zones dagricultura de muntanya i paratges i senders i orografia única... combinada amb bons accessos (que ja té). A més, si en compte de la carretera-autovia de la Valleta es destinen els fons econòmics deixa destrucció unint la ruta que ve de Villena amb lAutovia Central (que daixò es tracta) però a través de la carretera que davalla de Bocairent a Ontinyent... enllaçant per ací amb lesmentada autovia, resulta que no només milloraría la comunicació en aquesta àrea, sinó que podria aprofitar per a millorar uns dels paratges naturals més apreciats: la zona que va des de lantic pantà dOntinyent fins el Pou Clar-serra de lOmbria (paratges naturals municipals). Que com? També sha dit, proposat i repetit moltes voltes: amb un túnel duns 400 m. en línia recta entre la base de lantic pantà i la zona de la central elèctrica damunt del Llombo, seliminaria al trànsit (guanyant més espai per a aparcaments) i sacurtaria més dun quilòmetre el traçat (perillosíssim i ara molt transitat per grans camions que passen per la carretera en voladís sobre els paradisíacs llocs de pedra i aigua... que, tard o prompte, tindran un greu accident que podria ser tragèdia (ja han estat a punt de caure fins al fons del Pou Clar camions que han bolcat en eixe tram...); i eliminat eixe tros de carretera, el bell paratge natural quedaria respectant séquies i algun camí exempt de trànsit i més natural: com ho era abans. I el túnel podria aprofitar per a canalitzar la séquia (un tram nou, més curt i que eixirïa més alt) i també per a dur les conduccions daigua potable, les línies telefòniques i elèctriques soterrades i...
     Bé: només posant la imaginació, es pot començar també a posar lacció, que els detalls tècnics bé que els sabran posar els qui entenen. Deia Albert Einstein que La imaginació és més important que els coneixements. És el factor més important en la investigació científica. Au! Doncs, estirant el fil de la imaginació pensem les nostres reivindicacions de cara al poder. La imaginació al poder!. Ja hi ha qui té eixa imaginació i està en algun poder, encara que siga municipal. I això de soterrar cables, ens pot dur a imaginar que es pot, i es deu, soterrar lhorrible línia dalta tensió que pot fer tant de mal al nostre paisatge de la Vall occidental, a solana i ombria: des del més alt de la Serra Grossa i per Sant Esteve, fins al més alt dels Alforins, volen posar uns parcs eòlics amb monstruosos aerogeneradors que poden desfer el paisatge més sencer que ens queda i una de les zones cabdals del Mapa de Biodiversitat del territori valencià (fet per les Universitats)... I ahí, si cal, com deia Eduardo Galeano: La imaginación contra el poder!. I encara vindrà algú a dir-nos que això que imaginem és ‘utòpic’. Però som moltes les persones que creiem en la utopia... que després esdevé realitat. Si volem anar collint les flors utòpiques, caldrà que ens donem del tot als ideals plens de raons, que donaran fruits, i eixe dia ens durarà anys.


  





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada