Revista Digital de la VALL D'ALBAIDA
cronicaredaccio@gmail.com

dilluns, 25 d’octubre del 2010

Madrid, búnquer ferroviari


per Pau Caparrós 

  
La configuració de l’espai urbà de gran part de les capitals europees s’ha redibuixat per concentrar les funcions de direcció de l’economia mundial. En aquests espais podem trobar els edificis d’oficines i els centres de direcció de les multinacionals. Són els Docklands a Londres, La Defense a París, la City West a Frankfurt, i a l’estat espanyol el “Campo de las naciones” o la “Castellana”, a Madrid. Barcelona ha aconseguit (és notícia d’aquestes darreres setmanes) el trasllat de la nova seu de la Comissió del Mercat de Telecomunicacions. Però en tot cas, aquesta ubicació s’assembla més a un simulacre de la panacea montillista per l’Espanya federal, que no a un model territorial realment descentralitzat. Els centres de decisió estratègics estan a Madrid. És cert que, gràcies a campanyes de promoció com les de la pel·lícula del Woody Allen, una producció de Pay-Per-View Barcelona, continuen arribant més turistes que mai, i al port atraquen més i més creuers. Però les decisions importants, són preses a Madrid. És el búnquer de l’economia espanyola, com ho és París de la francesa, o Londres de l’anglesa.

Per a València, encara ha estat més influent la consolidació de Madrid com a búnquer de l’economia espanyola. La Fira de València deixà d’acollir a mitjan dels noranta gran part dels certàmens per ubicar-los a la Fira de Madrid (IFEMA). I totes les grans infraestructures de transport construïdes des d’aleshores s’han encaminat a connectar la capital de l’estat amb el port valencià, amb la intenció de consolidar la funció del búnquer madrileny. Entendre-ho és entendre el funcionament de les ciutats en el context de la globalització. I ho podríem traduir dient que totes aquestes dècades de desenvolupament industrial no ens han donat més poder als valencians, sinó que, per contra, l’hem cedit. Abans per imposició política (era la dictadura), ara econòmicament, de facto. Perquè a banda de la Fira, també la Ford ha ubicat les seues oficines centrals a la capital de l’estat. I ara Bancaixa, amb la fusió de Caja Madrid.


L’arribada de l’AVE a la nova estació Joquim Sorolla de València (un nom valencià, que també sona bé en el Museu del Prado, no fóra que...), consolida la funció de búnquer de Madrid. Estarà molt bé per a les connexions d’alts directius i polítics que podran substituir el transport aeri, però deixa pendents altres capítols, que van des dels dèficits existents en el transport de rodalies, a la xarxa de l’àrea metropolitana de València. Però, per damunt de tot, respon a una estratègia territorial molt ben definida.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada